Sandra talar ut om ..

.. Mobbning!
Tycker att det har varit en våg med artiklar och inslag angående mobbning.
Att skolorna inte vet hur de ska hantera det och att det verkar vara omöjligt att göra sig av mig.
Läst en del intressanta insändare om mobbning också, och alla verkar ha en egen åsikt om varför "skolbarn" mobbar.

En del säger att man tar med sig det från hemmet och en del har lösningar som att man ska lära barn vad som är rätt och fel.
Men jag måste säga att jag har alltid upplevt och upplever fortfarande att när mobbning väl sker i skolan så är det nästan ALDRIG någon som vågar göra någonting åt det.
Man har en förmåga av att lägga ansvaret på eleverna genom så kallade antimobbningsgrupper bland eleverna som ska finnas och hjälpa till och ingripa ifall något händer.
Men vart i hela världen kommer lärarens ansvar in i det hela då?
Ska de bara få blunda och vända bort ansiktet, och sedan komma med kommentarer som att "Det fanns ingenting vi kunde göra"


Och alltså, jag funderar och funderar, men visst är det väll ändå lite så att det avspeglar hur samhället ser ut?
Att vi vänder ryggen till, blundar och kommer med kommentarer som "Det fanns ingenting jag kunde gjort"
Lärare måste helt klart lära sig att ta tag i situationer där vissa elever är grymma mot andra.

För så vitt jag vet så skulle ingen vilja se sitt eget barn upphängt på en krok i kapprummet, eller med huvudet i toaletten. Ingen vill höra sitt barn komma hem och gråta för att "de elaka barnen i skolan" slår och sparkar, tar stryptag på denne?
Och ibland måste man inse att det faktiskt är värre än vad det låter som.
När en elev väl vågar komma och berätta hur det ligger till, ska väll inte eleven som blir utsatt vara den som blir isolerad eller utsatt ännu mer, för att man tror att ett vanligt samtal mellan eleverna kommer att hjälpa?
ÖPPNA ERA ÖGON OCH INSE ATT NÅGONTING ÄR FEL! OCH GÖR NÅGONTING ÅT DET!

strunta inte bara i det, vet man inte hur man ska hantera det så prata med andra lärare, personal på skolan.
Våga ta tag i situationen och handskas med de elever som uppenbarligen har problem. Och då menar jag de som mobbar inte de som blir mobbade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0