något jag inte förstår

Det här med lärare är intressant.
Ibland tror jag inte att de har en aning om vilket ansvar de bär på sina axlar.
Som lärare kan man inte bara frysa ut en elev, kränka eleven eller dylikt.
Lik förbannat så händer det hela tiden. Allt från lärare som pekar ut elever och kallar honom för bög till att bara helt enkelt inte låta eleven komma till skolan.
Vad det än är, så tycker jag att dessa människor som kallar sig lärare ska ta sig en riktig funderare på ifall detta verkligen är rätt yrke för dem.
Detta är INTE okej.
Jag har fått nog av lärare som bara är för att de är och inte tar sitt ansvar jämtemot eleverna.
När går det över gränsen? När ska man tycka att det  inte är okej, och när ska man yttra sig?

Tyvärr så pågår detta hela tiden, generation efter generation.
Elever har ingen aning om vad de har för rättigheter i skolan och är det inte så att det är ett maktspel från lärarnas och skolans sida att inte tala om dem för oss? Jo för om vi inte vet något så kommer vi aldrig att ifrågasätta något.

Det är inte okej att stå och titta på när en tjej blir mobbad i skolanoch får mat på sig.
Det är inte okej, att inför hela klassen peka ut någon och kränka denna elev inför hela klassen.
Det är INTE okej önska en elev ur livet.
Men ändå så sker det varje dag och INGEN ingriper.

Idag har jag valt att hålla tyst till den berörda läraren men ska ta upp det med rektorn sedan.
Jag skäms över att jag inte agerade tidigare idag men det fanns inte mycket jag kunde ha gjort. I vilket fall som helst så intalar jag mig själv det.

Jag vill ge er en liten tankeställare.. "tänk om det var jag" .. Och tänk på det nästa gång du går till skolan och låter det ske.
För vi elever ser mest av alla och har faktiskt kraften att förändra, så länge viljan finns där.


Over and out .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0